måndag 12 oktober 2009

ADHD - påminnelser



Påminnelser genom mobil enhet

Funktionshinder som tex. ADHD kan skapa svårigheter att strukturera sin vardag. Med hjälp av en mobil eller en handdator så kan man få hjälp att minnas var och när man ska vara genom olika system för påminnelser.





Själv använder jag mig av Google Calender som jag synkat ihop med min mobil genom programmet Goosync. Detta gör att jag får ljudpåminnelser en stund före varje ny händelse som jag lagt in, samt kan se i min mobil var jag ska vara och vad jag ska göra. Detta rekommenderar jag varmt för alla som jag själv har mycket att komma ihåg, men är speciellt bra för personer med ADHD-problematik.


Pia Nyström berättar hur viktigt hennes handdator är för henne, läs hela artiken här.
Bild från flickr.com, by Irish Typepad


3 kommentarer:

  1. Detta var ett bra tips för oss med ADHD. Ska sprida det vidare via min bloggsida.

    SvaraRadera
  2. Hej, Ja detta använder min son sig av också m h a mig. Jag lägger in hans schema, läxor, gympa etc allt som han ska komma ihåg. Det fungerar utmärkt.

    SvaraRadera
  3. Intressant! Får jag fråga dig Pia hur gammal din som är och vilket typ av mobil han använder. Funderar på i vilken ålder det kan fungera. Hur ofta lägger du in händelser till honom och vilken typ av påminnelser har du valt, pop-up fönster eller sms? //Annika

    SvaraRadera